20 Şubat 2015

Küçük Kara Balık * Samed Behrengi

Yazarı: Samed Behrengi
Kapak tasarımı: Mehmet Sönmez
Konu:Özgürlüğü arayan bir balığın mücadelesi
Türü:Masal
Yayınevi:Can Yayınları
Anadilinde basım tarihi: Nisan 2007
Sayfa sayısı: 115


Küçük Kara Balık... Küçük Kara Balık... Ne okumalıyım diye arayışa başlayanların mutlaka karşısına çıkan çocuk kitabı... Ancak yetişkinler de birçok dersçıkarabilir durumları...
Geçenlerde fırsat bu fırsat deyip bir DnR alışverişimde özellikle Can Yayınları'ndan kitabı almak istedim. Çünkü çeviri ve resimleri övülüyordu.
Tabi ki kolay bir okuma oldu ve kısa sürdü. Çünkü zaten çok ince ve kolay anlaşılır bir kitap...
Kitapta dahil olduğu hayatın ötesini görmek için mücadele veren bir balığın hikayesi anlatılıyor. Evet bayağı spoiler vermiş olabilirim ama zaten küçük hikayemizde büyük olaylar ya da olay düğümleri bulunmuyor. Esas olan aslında basit bir hikayeden derin manalar çıkarabilmek ancak ben kitabın bu öngörüyü doyurduğunu düşünmüyorum. Yani tamam hoş bir hikaye ama insanı derinden etkileyen ya da müthiş ilhamlar veren bir hikaye değil, Küçük Prens kitabıyla karşılaştırılacak türden hiç değil... 
Beni en son rahatsız eden durumsa bu kitabın bir çocuk kitabı olarak lanse edilmesi. Ben bu kitabı çocuğuma okuyarak beraber okumak için elime aldım ancak hikayenin başında farklı diyarlara yolculuk etmek isteyen küçük balığa edilen hakaretler ve ailesinin tanıdıklarının küçük balığı öldürmek istediği yerlere gelince tabi ki küçük bir çocuğa okumayı durdurdum. Yani "balık dünyası" nda bu işler farklı yürüyor olabilir ancak özgürlük düşüncesini aşılamaya çalışan bir kitapta bence çocukları korkutacak olaylar ya da onlara kötü örnek olucak sözler sıkça geçmesi pek de sağlıklı gelmedi.
Ben bayılmadım ama okunabilir. Ancak bir çocuk kitabı olduğunu sanmıyorum...

"Kitapları dünyanın birçok diline çevrilen, İran şahlık rejiminin muhalif yazarı Samed Behrengi'nin en ünlü iki kitabından biri olan Küçük Kara Balık12 Eylül Darbesi sürecinde Türkiye'de yasaklandığı gibi, halen İran'da da yasaklı kitaplar listesinde bulunmaktadır. Çocuklar için yazılan bir masal kitabı olmanın ötesinde, adalet, eşitlik, dogmayı sorgulama, direnebilme kavramları vurgulayan bir başyapıt sayılan eser; Türkiye'de Adana Devlet Tiyatrosu tarafından M.Şekip Taşpınar yönetiminde 2008-2009 sezonunda sahnelenmiştir. Behrengi, bu kitapla dünyanın birçok yerinde tanındı ve sevildi, diğer önemli eseri olan Bir Şeftali Bin Şeftali de Küçük Kara Balık kadar tutulmuştur. Yedi yaş üstü masal kitabı olarak önerilen yapıt, Bratislava ve Bolonga Dünya Çocuk Kitapları Fuarlarında ödüller almış , farklı çevirmenler tarafından Türkçeleştirilmiş olup, Türkiye'de ilk basımı 1975 yılında olmuştur. Küçük Kara Balık, Mehmet Sönmez'in çizimleriyle nitelikli bir anlam kazanmış olup, her yaştan okuyucuları tarafından "Dünyanın en devrimci balığı" olarak yorumlanmaktadır."





1 yorum:

  1. harika bir kitap.. çocukların da büyüklerin de okuması gerekir diyorum ve öğrencilerime tavsiye ediyorum.. blogunuzu çok beğendim.. ben de beklerim. üstelik çekilişime de katılırsınız belki:):)

    YanıtlaSil

Her türlü soru, eleştiri, isteğinizi, görüşünüzü lütfen hakaret içermeyen cümlelerle yazın. Seve seve hepsine cevap veriyorum...